ביקור בדירה בטרם קנייה

בישראל ישנו שוק גדול של דירות מיד שנייה. אנשים רבים מחפשים באתרי נדל“ן ואתרי יד שנייה דירות למכירה. שם ניתן למצוא היצע גדול של דירות באזורים שונים של הארץ. יש המחפשים דירות דופקלקס, יש המחפשים דירת פנטהאוז מפוארת; כל אחד והעדפותיו האישיות.

אם גם אתם חיפשתם ביד שנייה דירות למכירה, בסופו של דבר גיבשתם רשימה של דירות המעניינות אתכם. אתם תרצו לקבוע עם המוכר על מנת לבקר בנכס ולהתרשם ממנו, לא ניתן לעשות זאת אך ורק על סמך התמונות באתר האינטרנט. אם ההתרשמות שלכם מהנכס חיובית, עדיין אל תמהרו לחתום על חוזה. ישנן בדיקות נוספות שצריך לבצע, בעיקר על מנת לברר את הצדדים המשפטיים של העסקה ולהימנע מעקיצות. אבל מה בעצם בודקים כאשר מבקרים בנכס?

בדיקת דירה מיד שנייה

עליכם לסייר בדירה ולהתרשם האם היא מתאימה לצרכים שלכם ושל המשפחה שלכם. נסו לדמיין את החיים שלכם בדירה. שימו לב לצורה שהיא בנויה והאם היא מתאימה לאורח החיים שלכם.

מעבר לזה חשוב להתרשם מהמצב הכללי של הדירה. קחו בחשבון שהיכולות שלכם קצת מוגבלות, אינכם יכולים לדעת מה מצב התשתיות אך ורק באמצעות התבוננות שטחית ולכן בהמשך כדאי להיעזר באנשי מקצוע. אך לצורך התרשמות ראשונית זה בסדר.

חפשו אחר ליקויים בדירה. הסתכלו על התקרות והקירות על מנת לזהות בעיות רטיבות. הסתכלו על מערכת החשמל של הבית, האם הכל נראה תקין או שישנם אלתורים ותיקונים חובבניים. אתם יכולים לפתוח את הברזים באמבטיה ובמטבח על מנת לראות שהכול תקין ואפילו להוריד את המים בשירותים. אם יש בדירה מזגנים, תריסים חשמליים או תשתיות אחרות תוכלו לנסות אותם ולראות האם הם עובדים. שימו לב לדברים כמו השיש במטבח, מרצפות שבורות, דלתות תקולות וכו‘.

הכל נראה יפה – אבל חפשו את הבעיות. צילום: pexels

ליקויי בנייה הם אחד הדברים החמורים ביותר. הם עלולים לפגוע ביציבות המבנה ו/או לגרום להוצאות תחזוקה גדולות. למשל יתכן שנערכו שיפוצים בבית ובמהלכם נהרס קיר תומך, דבר מסוכן מאוד. היכולת שלכם לזהות זאת הן מוגבלות ולכן אנו מזכירים שוב שכאשר מדובר ברכישת דירות מיד שנייה חשוב להיעזר באנשי מקצוע. אלו יכולים לבדוק את התכניות, לזהות ליקויי בנייה, הפרות בנייה וכו.

בדיקת הסביבה

לא רק את הדירה אתם צריכים לבדוק, אלא את הסביבה בכללותה. כל אלו הם דברים אשר ישפיעו על חווית המגורים שלכם וגם על ערך הדירה. שימו לב האם ישנם רעשים אשר עשויים להיות מטרד וגורמים מזהמים, כמו למשל בתי מלאכה מרעישים, אנטנות סלולריות, אתרי פסולת וכו‘.

כדאי גם להכיר את השכנים. יחסי שכנות טובה תורמים לאיכות החיים ולכן כדאי להכיר אותם. אתם יכולים להגיד להם שאתם חושבים לרכוש את הדירה והייתם רוצים להכיר את השכנים. סביר להניח שהם ישמחו לשוחח אתכם כמה דקות ואולי יוכלו לתת לכם מידע בעל ערך. למשל אולי הגעתם לראות את הדירה בחודשי הקיץ, אך אינכם מודעים לכך שכל חורף הכניסה לבניין מוצפת. שיחה עם השכנים עשויה לחשוף מידע שכזה.

ומה הלאה? אם ביקרתם בדירה וההתרשמות שלכם חיובית, עדיין חשוב להיעזר בשמאי מקרקעין. יש לכך תועלות רבות. התועלת המרכזית היא שהשמאי עשוי לגלות דברים שאתם אינכם רואים. אלו לא בהכרח דברים שיגרמו לכם לסגת מהעסקה, אך אלו עשויים להיות דברים אשר ישמשו אתכם לצורך המשא ומתן על מחיר הדירה. אחד הדברים החשובים ששמאי מקרקעין עושה זה לבדוק האם היתרי הבנייה תואמים למצב בפועל. חריגות בניה הן עבירה פלילית ובעת הרכישה האחריות תעבור אליכם. כמו  כן הבנק עשוי לדחות את בקשת המשכנתה בגללן.

About the author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *